ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ

Διάλογος μεταξύ των Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης


Μη Συνδεδεμενος Παρακαλώ συνδεθείτε ή εγγραφείτε

ΛΑΘΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛ. ΒΙΒΛΙΟ "ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ"

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Πήγαινε κάτω  Μήνυμα [Σελίδα 1 από 1]

Παρατηρήσεις πάνω στο Βιβλίο «Αρχές Οικονομικής θεωρίας» Έκδοση 2009

Κατά την γνώμη μου υπάρχουν ορισμένα σημεία στο βιβλίο που πρέπει να διορθωθούν αλλά το υπουργείο και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο είναι υπέρ της άποψης ..."Τα ζώα μου αργά"

Α’ ΛΑΘΗ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1
Α. Στο 1ο κεφάλαιο σελ 13 (ι) Η οικογένεια ή το νοικοκυριό στην τρίτη παράγραφο αναφέρεται «Συνειδητά ή ασυνείδητα το νοικοκυριό παίρνει τρεις οικονομικές αποφάσεις». Δεν νοείται στην οικονομία να λαμβάνεται ασυνείδητα μια απόφαση. Κοιτάξτε και στο 3ο κεφάλαιο όπου αναφέρεται «Συνειδητή προσπάθεια για παραγωγή». Η σωστή έκφραση είναι: «Άμεσα ή έμμεσα το νοικοκυριό παίρνει τρεις οικονομικές αποφάσεις.
Β. Το παράδειγμα που δίνει στην σελίδα 20 για να κατανοήσει ο μαθητής την έννοια του πραγματικού κόστους, δεν έχει καμία σχέση με την παραγωγή και μάλλον συσκοτίζει παρά βοηθά Τι σχέση έχει η διασκέδαση και η δραστηριότητα ενός προσώπου με την παραγωγή; Μπερδεύονται διάφορα κόστη χρηματικά ,πραγματικά, με ψυχικές καταστάσεις, ευχαρίστηση κλπ. Ένα απλό παράδειγμα θα μπορούσε να ήταν: «Ένας επιπλοποιός, με τον κεφαλαιουχικό εξοπλισμό και την ξυλεία που διαθέτει, μπορεί μέσα σε 8 ώρες να κατασκευάσει ένα τραπέζι είτε τέσσερις καρέκλες. Άρα το πραγματικό κόστος του τραπεζιού είναι ίσο με τέσσερις καρέκλες»

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3,
Στην σελίδα 66 2η παράγραφο όπου εξηγεί γιατί είναι σημαντικό μέγεθος το οριακό κόστος, την μια λέει ότι το κόστος της μιας παραπάνω μονάδας είναι το οριακό κόστος ενώ παρακάτω γράφει το αντίθετο δηλαδή ότι το οριακό κόστος δεν είναι το κόστος της συγκεκριμένης τελευταίας μονάδας. Φανταστείτε αν δοθεί το παραπάνω σε εξέταση Σωστού-Λάθους.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4
Α. σελ 79 στο Νο 2 «Η καμπύλη προσφοράς – Νόμος προσφοράς, 2η παράγραφος 3η γραμμή αναφέρει: «Όσο το κατά μονάδα προϊόντος κόστος μειώνεται, η επιχείρηση αυξάνει την παραγωγή της, ακόμα και με την ίδια τιμή πώλησης, γιατί αυξάνει το κέρδος της. Το αντίθετο συμβαίνει αν το κατά μονάδα προϊόντος κόστος αυξάνεται». Η τελευταία πρόταση οδηγεί στο συμπέρασμα ότι όταν το κατά μονάδα προϊόντος κόστος αυξάνεται, τότε η επιχείρηση μειώνει τη παραγωγή της. Αυτό είναι εσφαλμένο διότι με δεδομένο ότι η επιχείρηση ισορροπεί όταν η τιμή είναι ίση με το ανερχόμενο τμήμα του οριακού κόστους που βρίσκεται πάνω από το μέσο μεταβλητό κόστος και με δεδομένο ότι η καμπύλη του οριακού κόστους τέμνει την καμπύλη του μέσου συνολικού κόστους στο χαμηλότερο σημείο, η μόνη περίπτωση όπου η επιχείρηση παρουσιάζει κέρδη, είναι όταν η τιμή (οπότε και το οριακό κόστος) είναι μεγαλύτερη από το μέσο συνολικό κόστος. Δηλ σε σημείο όπου το Μέσο Συνολικό Κόστος είναι ανερχόμενο (αυξάνεται, δείτε και την εικόνα του εξώφυλλου) . Το ότι η σχέση των καμπυλών είναι εκτός ύλης δεν αναιρεί τα παραπάνω. Πιστεύω ότι είναι πιο ορθό να διατυπωθεί η πρόταση ως εξής: «Όσο η Τιμή Πώλησης είναι μεγαλύτερη από το οριακό κόστος, η επιχείρηση αυξάνει την παραγωγή της, γιατί με κάθε νέα μονάδα αυξάνει τα συνολικά της κέρδη ή μειώνει τις ζημιές της, κατά την διαφορά τιμή πώλησης μείον Οριακό Κόστος».
Την περσινή χρονιά δημιουργήθηκε η απορία σε άριστη μαθήτρια γιατί η επιχείρηση ισορροπεί σε σημείο όπου το μέσο συνολικό κόστος είναι ανερχόμενο, ενώ σύμφωνα με το βιβλίο θα έπρεπε να μειώσει την παραγωγή της στο ύψος της παραγωγής όπου το αυτό γίνεται ελάχιστο.
Γενικά, το όλο θέμα της προσφοράς παρουσιάζεται πολύ άσχημα. Π.χ το πώς καθορίζεται η καμπύλη προσφοράς παρουσιάζεται σχεδόν μεταφυσικά.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5.
Η 6η άσκηση δεν είναι σωστή θεωρητικά διότι δεν συμπίπτουν οι χρονικές περίοδοι προσφοράς (εβδομάδα) και ζήτησης (3 εβδομάδες) όπως προκύπτει από τον τρόπο λύσης που δίνεται στο βιβλίο λύσεων.
5. Εκτός αυτού, ο πίνακας που δίνεται, δεν είναι πίνακας προσφοράς διότι 1ο αφορά όχι μία χρονική περίοδο όπως θα έπρεπε, αλλά τρεις (κάθε εβδομάδα είναι μια διαφορετική χρονική περίοδος), 2ο για κάθε εβδομάδα δίνεται ένας συνδυασμός οπότε οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι η καμπύλη προσφοράς για κάθε εβδομάδα είναι ένα σημείο.
Για να μπορέσει να σταθεί η άσκηση πρέπει να γίνει η εξής διόρθωση: «Η εβδομαδιαία προσφορά των ροδάκινων είναι πλήρως ανελαστική. Στον πίνακα φαίνονται τιμές και ποσότητες ισορροπίας της αγοράς ροδάκινων που αφορούν τρεις εβδομάδες. Η εβδομαδιαία ζήτηση για τα ροδάκινα είναι σταθερή και στις τρεις εβδομάδες. Κτλ..α)… β) Αν πρέπει την τρίτη εβδομάδα να καταστρέψουν κάποια ποσότητα ροδάκινων για να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη, ποια είναι αυτή;»

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 9
A. σελ 166 με τίτλο «Οι συνέπειες του Πληθωρισμού», ο τύπος του πραγματικού εισοδήματος είναι λανθασμένος. Το πραγματικό εισόδημα μετρείται με την ποσότητα των αγαθών που μπορεί κάποιος να αγοράσει. Με τον τύπο του βιβλίου δεν μετριέται ούτε σε αγαθά, αλλά ούτε σε χρήμα. Δεν έχει καν νόημα. Αν αντί για επίπεδο τιμών είχε δείκτη τιμών θα μπορούσαμε να το θεωρήσουμε ως Εισόδημα αποτιμημένο σε σταθερές τιμές ενός έτους βάσης. Σε παλαιότερη έκδοση
ήταν :
Πραγματικό Εισόδημα=Ονομαστικό Εισόδημα/Επίπεδο Τιμών και έδειχνε την αγοραστική δύναμη του εισοδήματος (σε άλλα βιβλία αναφέρεται ως η ποσότητα του χρήματος σε πραγματικούς όρους), δηλ πόσες φορές μπορούμε να αγοράσουμε το σύνολο των αγαθών που εκφράζεται μέσω του επιπέδου τιμών. Αυτό αναφέρεται και στο βιβλίο Εισαγωγή στην πολιτική Οικονομία των Γεωργακόπουλου, Λιανού κλπ Εκδόσεις Μπένου 1994 σελ 342 όπου παρουσιάζεται και ο παραπάνω τύπος. Σε σεμινάριο που είχε γίνει παλαιότερα στη Σιβιτανίδειο Σχολή είχε επισημανθεί ότι ο παραπάνω τύπος έδινε τον αριθμό των καλαθιών του νοικοκυριού, που μπορούσε να αγοράσει κάποιος με το εισόδημά του. Το πρόβλημα που έχουμε από αυτό το λάθος είναι ότι δεν μπορεί να στηριχθεί άσκηση πάνω σ’ αυτόν τον τύπο γιατί πουθενά δεν εξηγείται τι είναι το επίπεδο τιμών και από την άλλη η χρησιμοποίηση του Δείκτη τιμών αντί του επιπέδου τιμών προκειμένου να λυθεί η άσκηση, είναι αυθαίρετη.

B. Στο ίδιο κεφάλαιο σελ 173 στην άσκηση 7, το βιβλίων των λύσεων θεωρεί τις προτάσεις (α) και (β) σωστές ενώ κατά την γνώμη μου είναι λανθασμένες. Η (α) διότι συσχετίζει το οικονομικό κύκλωμα που παριστάνει τις καθημερινές δοσοληψίες μεταξύ επιχειρήσεων, νοικοκυριών και κράτους (που θα μπορούσε ως σχήμα να ήταν κύκλος ή έλλειψη ή ακόμα και παραλληλόγραμμο ή ακανόνιστο σχήμα), με την μακροχρόνια εξέλιξη της οικονομίας, τους οικονομικούς κύκλους. Δηλαδή καμία σχέση το ένα με το άλλο. Εξάλλου, πουθενά στο βιβλίο δεν αναφέρεται σχέση μεταξύ των δύο φαινομένων. Πού θα στηριχθεί ο μαθητής για να την θεωρήσει σωστή;
Η (β) πρόταση είναι λανθασμένη διότι η φράση «επιταχύνεται η στασιμότητα» δεν έχει νόημα., στασιμότητα και επιτάχυνση θα μπορούσαμε να πούμε είναι έννοιες αντίθετες.


Β’ ΑΣΤΟΧΙΕΣ

1 Επαναλήψεις
Σε ένα βιβλίο –ιδίως όταν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί σε πανελλαδικές εξετάσεις- δεν επιτρέπεται να υπάρχουν επαναλήψεις των ιδίων θεμάτων. Παρατήρησα ότι:
Α) Η έννοια της αγοράς υπάρχει τόσο στο 1ο Κεφάλαιο όσο και στο 3ο συμπληρωμένη με την λειτουργία της αγοράς. Κατά την γνώμη μου πρέπει να αφαιρεθεί από το 1ο κεφάλαιο ως μη απαραίτητο στοιχείο για την κατανόηση των επομένων θεμάτων που αναπτύσσονται σ’αυτό το κεφάλαιο.
Β) Η έννοια του χρήματος βρίσκεται στο 1ο Κεφάλαιο όσο και στο 8ο. Μια και όλοι ξέρουμε τι είναι χρήμα, ας αφαιρεθεί από το 1ο κεφάλαιο.
Γ) Ο ορισμός της παραγωγικής διαδικασίας υπάρχει τόσο στο 1ο Κεφάλαιο όσο και στο 3ο ελαφρά τροποποιημένος.
2 Αδόκιμες εκφράσεις
Πάνω στο θέμα της παραγωγικής διαδικασίας παρατηρήστε παρόμοιες εκφράσεις για διαφορετικά πράγματα:
Ι) ΚΕΦ 1σελ 16 5η γραμμή: Απαραίτητα στοιχεία είναι η ανθρώπινη προσπάθεια και η φύση.
ΙΙ) σελ 16 στη μέση περίπου της σελίδας: Τα στοιχεία που συντελούν στην παραγωγική διαδικασία ονομάζονται συντελεστές παραγωγής.
ΙΙΙ) ΚΕΦ 3 σελ 53 6η γραμμή: Χαρακτηριστικά στοιχεία της παραγωγικής διαδικασίας είναι : η συνειδητή….. κλπ
Έτσι λοιπόν, στις εξετάσεις του 2001 δημιουργήθηκε πρόβλημα όταν ζητήθηκαν τα παρακάτω στην ομάδα Β:

Β.Να αναφέρετε τα βασικά στοιχεία της παραγωγικής διαδικασίας.
Μονάδες 9

γ.Να εξηγήσετε τα βασικά στοιχεία της παραγωγικής διαδικασίας.
Μονάδες 9

Η έκφραση «βασικά στοιχεία της παραγωγικής διαδικασίας» δεν αναφέρεται πουθενά στο βιβλίο. Έτσι η επιτροπή αναγκάστηκε να δώσει διευκρίνηση.
Είμαι σίγουρος πως αν ρωτούσαμε έναν οικονομολόγο που δεν έχει διαβάσει το σχολ. βιβλίο, θα μας ανέφερε τις τρεις κατηγορίες των συντελεστών παραγωγής.
Το μήνυμα που στέλνουμε στους μαθητές είναι «να τα μάθετε παπαγαλία», προς μεγάλη μας ντροπή.

Και τέλος, μπορείτε να μου πείτε πάνω στα χαρακτηριστικά στοιχεία της παραγωγικής διαδικασίας σελ 53, ποια ανάγκη μας επιβάλλει να τα αναφέρουμε;

ι)ΟΛΟΙ μα ΟΛΟΙ γνωρίζουμε ότι είναι συνειδητή προσπάθεια.

ιι) ΟΛΟΙ μα ΟΛΟΙ γνωρίζουμε ότι η παραγωγική διαδικασία έχει μια χρονική διάρκεια.

Σαν αντίστιξη με αυτήν την άποψη (εξηγούμε τα πάντα ακόμα και αυτά που είναι σε όλους γνωστά) σε ένα ξενόγλωσσο βιβλίο όταν ανάφερε για πρώτη φορά το χρήμα, το προσπέρασε λέγοντας «Όλοι ξέρουμε τι είναι χρήμα», πολύ σωστά δεν το θεώρησε απαραίτητο να το αναπτύξει σ’αυτό το σημείο. Την ανάπτυξή του την έκανε σε σχετικό κεφάλαιο.
Ποιος ο λόγος να αναφέρεις πράγματα που ΟΛΟΙ τα γνωρίζουν ; Υπάρχει άνθρωπος που θα τα διαβάσει και θα θαυμάσει αυτά ως άξια να αναφερθούν;

ιιι)Το μόνο που αξίζει να αναφερθεί είναι το 3ο δηλ η τεχνολογική σχέση, αλλά αναφέρεται επίσης ακριβώς στην επόμενη σελίδα στη συνάρτηση της παραγωγής.

Γ’ ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ
Τα 7 κεφάλαια που είχαμε παλαιότερα, ήσαν πραγματικά πολλά με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να τα διδάσκουμε ικανοποιητικά. Απορώ γιατί έπρεπε να περάσουν τόσα χρόνια για να γίνει αντιληπτό. Δυστυχώς πολλές φορές οι αρμόδιοι αντιδρούν πολύ καθυστερημένα ακόμα και στα πιο απλά πράγματα όπως η διόρθωση μιας εσφαλμένης άσκησης.

Η φετινή ύλη είναι καλή αλλά θα πρότεινα να περιέχονται αυτούσια και τα 5 κεφάλαια. Τα εξαιρούμενα κομμάτια περιέχουν πληροφορίες που βοηθούν στην κατανόηση της υπόλοιπης ύλης π.χ τι είναι νοικοκυριό τι επιχείρηση ποιοι οι αντικειμενικοί στόχοι.
Οπωσδήποτε το 5ο κεφάλαιο θα πρέπει να συμπεριλαμβάνεται όλο στην ύλη. Για μια σελίδα που είναι εκτός, προβληματιζόμαστε αν οι ασκήσεις 6 και 8 είναι μέσα στην ύλη (μπορούν να λυθούν με τις αποκτηθείσες γνώσεις) ή εκτός γιατί αναφέρονται στα παραδείγματα ειδικής αγοράς

Ευχαριστώ για τον χρόνο που θα διαθέσετε για να διαβάσετε τα παραπάνω και ευελπιστώ ότι θα έχω μια απάντηση με την γνώμη σας, αν τα βρίσκετε σωστά ή λανθασμένα.



Έχει επεξεργασθεί από τον/την Makis2011 στις Παρ Αυγ 24, 2012 9:39 pm, 2 φορές συνολικά

Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών
Συνάδελφε, έχεις κάνει εξαιρετική δουλειά και σε γενικές γραμμές θα συμφωνήσω με τις παρατηρήσεις σου. Ωστόσο επίτρεψέ μου να είμαι λίγο πιο "ρεαλιστής". Το βιβλίο παραμένει σε γενικές γραμμές ίδιο από το 2000 και δε φαίνεται κάποιος διατεθειμένος να προβεί σε αλλαγές/διορθώσεις σαν αυτές που αναφέρεις.
Μάλιστα πιστεύω ότι θα πρέπει να τους "ευχαριστήσουμε" κιόλας που κατάλαβαν με μεγάλη καθυστέρηση λάθη και τα διόρθωσαν όπως το σοβαρό λάθος στη σχέση ελαστικότητας και συνολικής δαπάνης (κεφάλαιο2)ή αντιλήφθηκαν κάποια στιγμή ότι από το κεφάλαιο 7 έλειπε ολόκληρη γραμμή με αποτέλεσμα να μην προκύπτει νόημα.
Γι' αυτό είμαι απαισιόδοξος και θεωρώ ότι οι ορθές παρατηρήσεις σου δε θα ενεργοποιήσουν αυτούς που πρέπει.

μετά τιμής geokam
http://economics.blogs.gr/

Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών http://www.economics.edu.gr

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Επιστροφή στην κορυφή  Μήνυμα [Σελίδα 1 από 1]

Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης